Big Bang

Var tvungen att berätta lite om Big Bang idag. Men ju längre tillbaka man går, ju svårare blir det. Tur att Stephen Hawking kan upplysa mig så bra.

...det finns inget i kvantmekaniken som talar emot att någonting kan skapas i ingenting utan anledning. Hawking menar också att universum kan skapas hela tiden utan att vi vet om det. Sådana universum behöver inte alls påminna om vårt universum. De kan utvidgas så snabbt att de blir nästan helt tomma, eller så kan de implodera igen innan galaxer hinner bildas.

någonting kan skapas i ingenting utan anledning. Det gillar jag. Det är hoppfullt på något sätt.

Kommentarer
Postat av: Sofia

cynikern säger då: om något bara kan skapas sådär kan det förstöras lika plötsligt, och behövs det ingen anledning finns det ingen mening för oss att vara här.

Nu är jag tack och lov inte så cynisk ;)
Ses snart, misstänker jag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback