Tillbaka...

Nu är vi tillbaka från soliga New York City. Med våra resväskor fulla till bristningsgränsen av kläder och skor.

Detta har vi gjort, kortfattat.

Måndag: Tog tåget till stockholm på förmiddagen, hoppade på Arlanda Express och checkade in på flygplatsen. Flyget var lite försenat, men anlände trots det i tid på Newark, NJ. På flyplatsen frågade en man om vi behövde en "ride", och det gjorde vi. Så han ledde oss mot parkeringen, och det slutade med att vi satt i en lååång vit limousine och susade fram mot Manhattan. Vi anlände vid vårt hotell, checkade in, och gick sedan ut en liten sväng för att köpa lite mat och lite vatten. Sedan somnade vi i vår sköna säng.

Tisdag:  Vi vaknade och skötte vår hygien, gick ner till frukosten, där de bjöd på frukt, flingor, juicer, kaffe, gröt, olika varma rätter, som hamburgare och ägg, bagels, diverse annat bröd, yogurt, donuts och stora goda muffins i olika smaker. Jag var tvungen att äta en av choklad varje morgon.
Efter frukost gick vi ut i närheten, tittade på Macy's, och diverse andra stora affärer området. När vi passerade Empire State Building så var det ingen kö, så vi åkte upp och tog lite foton och spejade ut över staden. Sedan gick vi neråt och satte oss i Madison Park, tittade på Flatiron Building, sedan fortsatte vi ner till Union Square. Vidare till Washington Square Park, sedan vände vi hemåt på sunkiga Broadway.

Onsdag: Vi gick tillbaka ner till Washington Square Park, men längs 5th Avenue istället, där de har betydligt roligare affärer än turistfällorna på Broadway. I parken satte vi oss och åt varsitt äpple och tittade på människor och ekorrar, i väntan på att butikerna i Soho skulle öppna. Där gick vi sedan runt och shoppade i en massa roliga affärer, eller vi, det var mest Alicia som shoppade den dagen. Men jag fick med mig ett par Bape-skor i alla fall. Vi tog sedan Lafayette Street uppåt, där hittade vi också mycket kul. Nertyngda av alla kassar så gav våra kroppar tillslut upp, och vi hoppade in i en taxi tillbaka till hotellet.

Torsdag: Vi köpte ett MetroCard och tog tunnelbanan ner till Mahattans sydspets (Battery Park). Därifrån tog vi båten ut till Liberty Island och Frihetsgudinnan. Hon var större än jag trodde. Jag hade å andra sidan hört att hon var mindre än man trodde. Så jag kan fastställa att hon är så stor som man tror. Att detta kan skifta från person till person bryr jag mig inte om, hon är så stor som du tror, kompis.
När vi kom tillbaka i land, så gick vi till Wall Street och åt varsin egenkomponerad sallad. Sedan gick vi till Ground Zero, och sedan vidare upp på Brooklyn Bridge. Sedan svek våra ben igen, och vi tog tunnelbanan till Museum of modern art, som snart skulle stänga för dagen. Så vi sköt upp det, och tog tunnelbanan hem.
På kvällen åkte vi upp till Times Square och gick på bio. Spiderman 3 fick vi se på, i ett enormt biokomplex. Den amerikanska publiken var dock skum, och skrattade unisont åt när Peter Parker slog sin flickvän. På vägen hem träffade vi några svenskar som tipsade oss om att prova få biljetter till David Letterman.

Fredag: Vi gick över till 5th Avenue och började spatsera uppåt. Vid Rockafeller Center hade de byggt upp en miniatyr av ett golfhål, där alla fick prova på att slå. Där satte vi oss med våra äpplen och tittade ett tag. Sedan gick vi till Museum of modern art. Där inne undkom vi den enda regnskuren på hela resan. Där inne såg vi en massa roliga saker av famösa målare.
Vi gick över till Broadway och promenerade sedan hemåt, genom Times Square.

Lördag: Vi satte siktet mot Central Park och promenerade Broadway uppåt. På vägen såg vi att man kunde ansöka om biljetter hos David Letterman, vilket vi naturligtvis gjorde på vårt mest entusiastiska vis. Sedan gick vi vidare. I Central Park samlades alla New York-bor, för lite helgavkoppling. Vi satte oss och tittade på några baseballmatcher. Åt en god hamburgare, och bara gick runt och njöt. Vi hamnade till slut på Museum of Natural History. Efter att ha gått runt där inne ett tag, ropade de ut att de snart skulle stänga. Så vi fick ta det mest intressanta helt enkelt. Sedan tog vi en taxi hem.

Söndag: Vi startade dagen med en rundtur i Madison Square Garden. Omklädningsrummens litenhet slog oss med förvåning, men var en trevlig upplevelse. Vi gick sedan uppför 5th Avenue, gjorde några avvikare till Grand Central Station, Chrystler Building och FN-byggnaden. Vi återvände till 5th, som ledde oss till Central Park, där vi köpte oss en glass, och bara gick runt. Efter ett tag så gick vi hemåt. På Times Square stannade vi och köpte biljetter till kvällens visning av "Blades of Glory". På vägen hem tog vi lite mat. På hotellet så hade vi fått ett meddelande på vår telefon. Det var från The Late Show. Vi hade fått biljetter till Dave, och var tvungna att ringa tillbaka för att bekräfta, nästa morgon. Lyckliga över meddelandet åkte vi upp för att gå på bio. Den här gången skrattade amerikanerna åt rätt saker, och det gjorde vi också. Efter bion, tog vi en nattlig promenad hem.

Måndag: Hela morgonen ägnades nervöst åt att försöka konfirmera våra biljetter till Letterman. Vi ringde och ringde. Tog en taxi dit och tillbaka.Ringde lite mer, och fick till sist svar.
Vi chekade ut från vårt trevlig hotell, och köpte lite sallad som vi åtnjöt i Central Park, innan vi gick till The Late Show för att få våra biljetter. Efter ytterligare lite väntan så var det dags för själva inspelningen. Gästerna för dagen var Mike Myers, från Austin Powers och Waynes World m.m. och America Ferrara, kanske mer känd som Ugly Betty. Dave gjorde sin grej, och vi skrattade och klappade högt, som vi blivit instruerade att göra.
Efter programmet så tog vi en taxi hem, hämtade vårat bagage och åkte vidare mot Newark. På vägen hamnade vi i världens långsamaste bilkö, men vi kom fram tillslut.

Tisdag: Flygresan förde oss in i en ny dag, men flyplanet kunde inte bjuda på så mycket sömn, dock en hel del turbulens. I Sverige kändes Stockholm ynkligt, så vi tog oss snabbt hem till Karlstad, betydligt lättare på fickorna än bara en vecka tidigare....men inte lättare på fötterna.

Start spreading the news...

...I'm leaving tomorrow.

Just nu håller jag på att städa, så att det ska vara snyggt när jag kommer hem igen. Fast det är ju verkligen ingen garanti, då Rickard kommer att hänga i min lya under tiden. Hoppas att han visar sin mest renliga sida.

Igår följde jag med Alicia och hennes mammor och pappor på vernisage ute i Värmland. Jag köpte en träskulptur från Maria Westerberg i Brunskog. Den är jättefin, och kostade 1800:-. Vi ska åka och hämta den när vi kommer hem från New York.
Alicia berättade igår för mig att jag är hjulbent och bredhöftad. Platt och bred är du, säger hon. Ack ack ack, hur ord kan såra. Hihi.
Hon säger också att min rumpa är som manna från gudarna, som hjälpte Moses och judarna genom deras 40 år i öknen. Det är ju snällare, och i allra högsta grad sanningsenligt.

Så här ska vi sitta och ta det lugnt hela tiden, Alicia. Varje dag, hela dagarna. Inget annat. Fast du kan tänka in dig själv på Rickards plats, eller på handväskans plats.

Den 15:e är vi tillbaka igen. Helskinnade, glada och trötta.