Solidaritetens död

Den prelimenära vallokalsundersökningen lutar åt att högern tar över. Vi lever ju i en demokrati, så jag antar att det är rätt val då. Men jag kan inte hjälpa att känna en aning rädsla och sorg. Alliansen står för så mycket som jag anser är grundläggande fel. Då syftar jag på människosynen. Det är säkert jättebra ekonomiskt för företagen, och i statestiken kommer man säkert kunna hitta fina siffror på flera ställen. Men varför ska människor inte längre ha råd att stanna hemma om de är sjuka? Varför ska de som har svårast i samhället få det svårare och sämre ställt? Varför ska miljö sättas i andra hand till ekonomi? Varför ska kvaliteten på utbildning och vård för en människa bero på hur mycket hon tjänar? Alliansen vill ha ett friare samhälle, med fler val. Så blir det också för vissa. Vissa kommer ha råd med det bästa möjliga som samhället har att erbjuda, andra kommer tyvärr inte att ha det. Risken för att klyftorna mellan samhällets klasser vidgas är överhängande.
Och ingen blir mer lycklig än jag ifall jag skulle ha fel...

Sitter och lyssnar på Sage Francis. I Oktober 2001 gav han ut en sång gratis på internet. Makeshift Patriot. En kritisk och pricksäker låt till det som hände bara en månad tidigare. Vetskapen om låtens tillkomstdatum gör den ännu bättre. Den låten och flera andra går att ladda ner gratis här:
http://www.sagefrancis.net/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=57

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback