Begravningen och musikhistoria.

Begravningen var fin. Vi fick gå upp och lägga en varsin ros på kistan, och säga något ord om man ville. Det var lite rörande, och jag fick nästan en liten tår i ögat. De spelade Amazing Grace, Värmlandsvisan och ett par psalmer. Som tur var så var inte alla så hemskt uppklädda, för annars hade jag kännt mig som Lasse Kronér från Tripple n' touch tiden, i mina svarta Converse. Jag kunde känna mig bekväm. Rickard var såklart mer propert stilig och sportade sitt tjusiga varulvsskägg.

På vägen hem pratade vi om vilka låtar vi skulle välja om vi var med på "Videokväll med Luuk". Det är svåra val. Man kan ju inte välja sina fem favoritlåtar. De ska ju helst spegla olika perioder i sitt liv. Sedan har vi ju Skämslåten också. Jag är inte helt säker på vilken min första favoritlåt var. Den första musik som man kom i kontakt med var ju den som mamma och pappa spelade, där speciellt Queen var bra. Tyckte om Magnus Uggla då också. Det kom också från mamma och pappa. Den första skivan jag ägde var Ace of Base första. Det var dock inget eget val. Den köpte mamma till mig och Rickard när hon var på kurs i Gävle när vi var små. Vi visste inte vilka det var. Men vi hade fått en CD-spelare i julklapp året innan, och något skulle vi väl ha att spela. Innan dess så hade jag ett kasetteband med Michael Jackson. Det var bra tyckte jag. Någon gång på mellanstadiet så öppnade sig musikvärlden ytterligare. Det var eran då Sverige och säkert hela Europa dränktes i en musikstil som jag inte känner namnet till, men låt och kalla den Euro trash disco dance. Skivorna hette Mega Dance, Top Dance m.m. En grupp som jag speciellt tyckte var cool under denna period vad 2Unlimited. Jag visste inte vad de två medlemmarna i gruppen hette. Men jag hittade på att killen hette Murphy. Det skulle visa sig senare att han hette Raymond. Den första skivan jag köpte själv var en singel med Cool James and Black Teacher med låten Dr. Feelgood. Jag tycker fortfarande att den är fett bra. Jag lägger in den här som en gåva till er som läser. Intressant att notera är att videotjejerna visade betydligt mindre hud.
 
 

Jag kan i efterhand se att denne musik där det ofta fanns en cool kille som rappade, sedan förde in mig på hiphop. Och att Black Teacher förde in mig på läraryrket. Jag önskar fortfarande att jag var svart.
Över till en period dominerad av hiphop. Den första rena hiphopskivan jag köpte var en singel med Dr.Dre med låten Keep their heads ringing, med ett motherfuckin insprängt där någonstans i låttiteln möjligtvis. Inte långt senare så slog Petter hårt i Sverige och det blev en hiphop-boom i hela landet. Där avslutar jag kapitel 1 av min musikhistoria, för att förhoppningsvis fortsätta vid senare tillfälle. Vi konkluderar att jag till "Videokväll med Luuk" skulle medtaga Queen: Radio Ga Ga. Inte den bästa Queen låten enligt mig numera, men då var den nog favoriten. Som låt nummer två kommer Dr.Feelgood. Låt nummer tre får bli Vinden har vänt av Petter.

Kommentarer
Postat av: Scatman John

Jag skulle ha tagit med min egen låt, Scatman, om jag var med i Videokväll med Luuk. Den skakade jag rumpa skakigast till på mellanstadiet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback