Vart är världen på väg...

Jag har ALDRIG tyckt om Peter Magnusson. David Helenius var bra när han ledde Ventil på ZTV en gång i tiden, men jag har aldrig tyckt om hela Hey Baberiba-konceptet. Jag anser mig vara något av en kännare av vad som är roligt, och Peter Magnusson är INTE rolig. Jag är nu mycket förvånad över de fina recensionerna som hans film "Sommaren med Göran" får från flera håll. De klipp jag sett ur filmen visar humor uppbyggt på de mest uppenbara scenarier som möjligt tänkas kan. Inga tvistar. Så som: En man går av båt till brygga, råkar knuffa i barn. Inte roligt. Eller: En man svingar golfklubba, råkar träffa någon som står bakom. Rentav tråkigt. Eller: En kvinna sväljer vigselring ur champagneglas. Alla dessa klipp saknar helt orginalitet. Jag förväntar mig heller inte orginalitet från Peter Magnusson, på samma sätt som jag inte heller förväntar mig av honom att över huvud taget kunna skådespela. Men hur kan filmen då få så goda recensioner? Jag har inte sett filmen. Jag skulle bara bli glatt överaskad om han trots mina fördommar faktiskt gjort en rolig film. Är det någon som har sett den? Pernilla, filmgurun? Jag litar inte alls på dessa recensioner. Peter Magnusson verkar vara en kille som är ute i svängen, som folk upplever som trevlig. Han känner säkert alla recensenter. Allt ter sig synnerligen obegripligt för mig. Men det finns ju uppenbarligen människor som tycker att Hey Baberiba är roligt, kanske samma människor som tycker att Mia & Klara är roliga. Vart är världen på väg, ack ack ack.

Jag tog en paus i min läsning av Harry Potters sista äventyr och lästa den nätta lilla boken "Kappan" av Nikolaj Gogol (1809-1852). Boken är bara 70 sidor lång, så det tog bara ett par timmar. Hur som helst, i boken så går huvudpersonen till en skräddare för att laga sin kappa, och till min stora glädje så satt skräddaren på bordet och arbetade. Precis som man vill att gamla skräddare gör. Det som gladde mig så mycket är alltså att det är en samtidsskildring, och skräddaren satt på bordet. Det är skillnad från om det hade varit en historisk skildring där skräddaren satt på bordet. Det var en rolig bok, jag vet inte om det var meningen att den skulle vara det, men för mig var den rolig. *Spoiler varning* Huvudpersonen blev ett roligt spöke som snodde andra människors kappor, polisen försökte fånga honom, och fick faktiskt tag på honom en stund! Hur kunde dom det, han var ju ett spöke...roligt.

Nu har jag och Alicia sett klart på Twin Peaks. Sista avsnittet var skumt och läbbigt. Bob är en otäck man. Alicia hade mestadels en kudde framför ansiktet. Men nu har vi sett klart serien i alla fall. Nu är det en massa extramaterial kvar som kanske kan hjälpa till att räta ut lite frågetecken.

Idag har jag köpt konst. Vi gick till Konstfrämjandet för att leta efter
Karolina Nolin-litografier, som jag är intresserad av att köpa. Men de hade inte så många roliga. De hade däremot små tryck av henne för 50:-/st. Så jag köpte 3 stycken, som jag ska rama in fint. Jag slog också till och köpte en litografi av Anders Hultman (se nedan). Karolina Nolin får vänta ett tag. Tydligen ska hon ha en del tavlor på Combi-hörnan, så jag får titta efter där när jag går för att rama in saker nästa måndag. Annars får jag maila henne. Alicia hittade en tavla som hon älskade också. Vi får se om hon får den någon gång.


Kommentarer
Postat av: Hille

Va skönt att höra en till som inte underhålls av mia och klara, jag trodde det var något fel på mig som inte gick in och citirade mia och klara! Jag tror att hey baberiba har mutat recensenterna, doch vet jag människor som hävdar att sommaren med göran är bra, dock är det samma människor som underhålls av Borat...

2009-08-04 @ 22:23:43
Postat av: Pernilla

Hej! Vi menar den helgen som är närmast. Fast egentligen kanske det inte är så mycket själva helgen som berörs iofs, utan i så fall troligtvis söndag eftermiddag till måndag mitt på dagen (ungefär). Martin har en hel del att uträtta i Trollhättan sedan, så vi blir inte långrandiga. Eventuellt åker vi redan på lördag, men som det ser ut i dagsläget ska jag jobba då, så det är inte speciellt troligt.



Hoppas du hängde med, jag är sjukt trött och ostrukturerad ikväll. Har precis klämt en film dock, Sideways, den var bra och jag höll mig vaken hela filmen.



Klem fra Pernilla


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback