Ny musik

För någon vecka sedan uttryckte jag för Alicia, med inslag av både oro och likgiltighet, att jag kanske har uppnått den ålder då min musiksmak skrivs i sten. Ni vet ju alla hur det där ligger till, era föräldrar lyssnar förmodligen på den musik som var populär när de var i tjugoårsåldern. Mina lyssnar på Queen, Ebba Grön, Gyllene Tider och Magnus Uggla. Dina mor- och farföräldrar lyssnar kanske på dansband, Elvis eller dragspel. På samma sätt som deras musiksmak inte längre förändras kände jag att min kanske var redo att möta samma öde. Håkan Hellström och Markus Krunegård för all evighet, vilket visserligen inte låter så hemskt i mina öron, men det var ändå med  en viss sorg som jag började förlika mig med min förstenade musiksmak.

Idag har jag laddat ner och lyssnar på
Alexis Weak, och med det har min oro skingrats. Jag har nog förmågan att ta till mig ny musik fortfarande. Han och flera andra svenska artister ligger i absolut framkant i världen nu med sin hiphop/techno-mix. Det är inte långsökt att anta att stora internationella artister har blickarna mot Sveriges hip hop-scen för tillfället. Alexis EP "Farväl Gullmarsplan" är en månad gammal, och innehåller bl.a låten här nedan, som visats flitigt på ZTV, samt fina Disney på is och klubb och knarksången Släpp sargen. Han har mycket humor och snygga one-liners, en samtidsskildrare av rang som påminner en aning om The Streets.



Jag är ingen stor festprisse, men jag tycker att det ser roligt ut att ha en fest i en mataffär. Den skulle jag vilja vara på. Idag gick jag 7,5 km spåret med min nya musik i ipoden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback