Vi är rester

Förre veckan hade vi en föreläsning efter jobbet. Det är inte viktigt vad den handlade om, men hon som föreläste körde ett powerpoint med bilder från hennes förskola. Ibland bröt hon och så fick vi prata med varandra om det hon visat. Mot slutet av föreläsningen blev det en sådan diskussionspaus och Carita började prata om något, och jag fattade ingenting! Jag hade verkligen ingen aning om vad hon menade. Hon förklarade och beskrev bilden som varit upp på skärmen, men nej, jag hade varken sett eller hört detta. Slutsatsen är att jag måste ha sovit. Jag ryckte dock aldrig till sådär som man gör när man vaknar, och jag lär ha haft ögonen öppna hela tiden. Konstigt, det har aldrig hänt mig förr. Jag såg dock ett TV-program om sömn för ett tag sedan där en man var med om samma sak. De lät honom inte sova på länge, sedan fick han genomföra en serie enkla körövningar bakom ratten på en bil, samtidigt som han hade elektroder kopplade mot hjärnan. Efter två timmars körövningar så visade det sig att han hade sovit 30 minuter av testet, ögon öppna och allt.

På tal om brist på fokus bakom ratten, så såg jag en långtradare köra in i en järnvägsbro i förrgår. Han trodde att han skulle gå under. Som tur var så åkte han väldigt långsamt, och jag tror att allt gick väl.

Idag lyssnade jag på ett avsnitt av en podcast som jag börjat lyssna på. I den lärde jag mig följande. I början av universum så fanns det bara ljus, ur detta ljus skapades helt plötsligt materia. Men när materia skapas så skapas också antimateria. När antimateria och materia sedan hittar varandra så utplånar de varandra. Så då är frågan hur det kan finnas någon materia alls i universum? Det beror på ett litet "fel" i naturen. Det visar sig att på 1 000 000 000 (1 miljard) partiklar antimateria så går det 1 000 000 001 partiklar materia. Dessa partiklar utplånar varandra, men över blir en partikel materia. All materia i hela universum är dessa extra materiapartiklar. Vilken tur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback